خشکسالی شدید وکمبود آب اشامیدنی در تخار
حسیب شریفی حسیب شریفی


 

خشکسالی شدید وکمبود آب اشامیدنی صد خانواده در روستای شاخان ولایت تخار را مجبور به ترک خانه های شان کرده است.  بیجا شده گان می گویند چنین خشکسالی کم سابقه بوده است. اداره‏ی ملی مبارزه با حوادث طبیعی در تخار اعلام کرد که سروی را به منظور شناسایی مناطق آسیب پذیر خشکسالی آغاز کرده اند وبه احتمال قوی باشندگان 27 روستای دیگر به دلیل خشکسالی وبی آبی مجبور به ترک مناطق شان خواهند شد.

این خانواده ها، روستای شاخان دره در فاصله حدود سی کیلومتری شرق شهر تالقان را ترک کرده  ودر نزدیک رودخانه ی تنگی فرخار پناه برده اند. خانوادهای بیجا شده می گویند خشکسالی وبی آبی آنان را مجبور به ترک خانه های شان کرده و در حال حاضر در زیر خیمه وآفتاب سوزان بسر می برند. هر چند ولایت تخار هیاتی را به منظور بررسی حل مشکلات این بیجا شده گان به منطقه فرستاده، اما بیجا شده گان تاکید کرده اند که به هیچ صورت حاضر به برگشت دوباره به روستای شان نمی باشند؛ چون  یک قطره آب آشامیدنی وجود ندارد.

یکی از این باشندگان می گوید : «  ما درقشلاق خود دیگر نم یرویم جان خودرا  می دهیم. نمیرویم هرچی زودتردولت باید توجه کند ما در زیری خیمه و افتآب سوزان زندگی میکنم.»

درعین حال محمد فرید ذکی معاون والی تخار می گوید خانواده های بیجا شده را ترغیب به برگشت به روستاهای شان کرده ومشکل نبود آب برای آنان باید حل شود.

وی گفت : « ما اسکواتر ستخدام می کنیم چاه آب  برشان بکند تانکرمیاوریم  برای شان آب بیارد باید این ها پشنهاد جای  بکنند مابه مرکزارسال کنیم تا مشکل شان حل گردد.»

از سوی دیگر عبدالرزاق زنده رییس اداره ضد حوادث تخار می گوید بر اسا س سروی که همین اکنون ادامه دارد خطر خشکسالی بسیار جدی بوده احتمالا باشندگان 27 روستای آسیب پذیر دیگر نیز مجبور به ترک خانه هایشان شوند.

عبدالرزاق زنده می گوید : « در یک تعداد ولسوالی ها  پنجاه فیصد خشکسالی داریم کمیته مباریزه با حوادث  ولایت تخار در برابر خشکسالی امسال امکانات کافی در دسترس ندارد  فقط برای صد دوصد فامل کمک داریم نمی شود درمجموع ولایت پاسخ گوباشیم.»

مسوولان محلی می گویند خشکسالی امسال کم سابقه بوده وخطر آن بسیار جدی است که ولایت تخار به تنهایی با خطر ناشی ازین پدیده خطرناک مبارزه کرده نمی تواند. اداره های فعال در زمینه امداد رسانی خواستارهمکاری نهاد های بین المللی  امداد رسان در زمینه مبارزه با آسیب های خشکسالی شده اند.


July 25th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها